Ze staré Ostravy - Letiště

Šlápota
Pohled pamětníků do let padesátých, kdy život byl pomalejší. Tomu tempu odpovídala i letadla, která na místě současného sídliště v Hrabůvce burácela na travnaté  ploše.
Jde o část povídání o černé a špinavé Ostravě, jenž se nyní jeví jako zelené a krásné město. Zároveň se článek rozsáhle věnuje létajícím strojům. Nostalgie z archivu Šlápoty.








Intermezzo 
V době, kdy jsem sestavoval "Co si pamatuji z... " a v mysli navštívil na Letišti zákoutí kde byl uložen k "poslednímu odpočinku" - Siebel(Si-240D) a také sovětský bojový letoun Il-10, v české verzi (B-33.80). Marně jsem tehdy sháněl podrobnější snímek tohoto letounu "na ulici 30.dubna" - zde je : 

             =================================================================   







===================================================================

Touto stránkou kapitola "Letiště v Hrabůvce" zdánlivě končí - můj výtvor jsem předal k přečtení svému švagrovi - editorovi :  Václavu Klementovi - přímému to účastníku života na Letišti v Hrabůvce. 

 Kromě drobného sousloví  jako např. "letkyně Hana"  - kde na editorovo přání bylo změněno na "aviatička Hana" - bylo konstatováno hrubé zkreslení posledního letu legendárního OK-ZDJ (AERO C-3/c-103 , Siebel Si 204/D) -   jeho dráhy a místa přistání.

Byl dotázán přímý účastník bezprostředního ohledání místa přistání letadla - Karel Konečný 

Přepis jeho odpovědi v této věci - adresované Václavovi Klementovi : 

Ahoj Vašku,
se zájmem jsem přelouskal materiály o letišti v Hrabůvce. Přišel jsem tam na jednu nepřesnost, která byla převzata z Občasníku Pobeskydského aviatického klubu.
Nevím kdo je autor, ale před jeho fabulačními schopnostmi nutno smeknout.
Ovšem je třeba Úřadu pro uvádění věcí na pravou míru sdělit jednu zásadní informaci.
Kýžený střet s plotem hřbitova se neudál u dnes již neexistujícího hřbitova hrabůvského, ale hřbitova vítkovického, který od té doby svou polohu nezměnil. Takže v žádném případě střet s věží kostela Panny Marie nehrozil.
Měl jsem ten den na Hrabůvce službu jako pomocník řídícího létání, celý let jsem sledoval a jako jeden z prvních jsem byl na místě havárie.
Snažil jsem se nakreslit trajektorii letu, ale bez záruky, budu se snažit upřesnit, až se  setkám s Jirkou Surůvkou.
Podle fotomapy z roku 1948 lze usoudit, že výchozí oplocení hřbitova - tedy proti příjezdové cestě z Místecké - je zděné, ale překonán byl plot drátěný, takže asi od jihovýchodu. Také směr stínů na fotografii havárie tomu nasvědčuje.
Toť vše, ještě jednou dík za materiál a pozdravuj Hanku.

Připojuji ještě jednu odpověď K. Konečného převzatou z mejlové pošty : 


Abych alespoň z části napravil údaje,  které jsem uveřejnil k Poslednímu letu OK-ZDJ  - vytvořil jsem čtyřstránkovýomluvný elaborát, který jsem  K. Konečnému také mejlem zaslal , zde je : 






           Na závěr si neodpustím připojit snímek z filmu "Nepřítel před branami" - kdy se snajpr  
                  Zajcev prodírá troskami města Stalingrad  a jednom ze záběrů na zničené město
- je vrak zřejmě "našeho známého" - letounu Sieblu  Si-240D : 


Mám ovšem k tomuto vyobrazení námitku - pokud by se jednalo skutečně o tento typ  transportního letounu - pak ocasní část by měla vypadat podle níže uvedeného popisu :
  • Dvojitý ocas (Dual/Twin tail) / H-ocas: Letadlo má dvě svislé ocasní plochy, obvykle umístěné na koncích vodorovných stabilizátorů nebo na samostatných nosnících (tzv. "boom tail"). Tento design zlepšuje směrovou stabilitu a ovladatelnost, zejména při poruše motoru na jedné straně u dvoumotorových letadel.


Consolidated_B-24_Liberator




















































Žádné komentáře:

Okomentovat

Email mě upozorní na Váš komentář. Díky za trpělivost.