Pokrokový euroobčan |
Asi všichni si dokážeme vzpomenout na ten čas, kdy jsme do školy měli nastoupit. Co nám říkala naše rodina? Nejčastěji zřejmě: „Ve škole se naučíš číst, psát a počítat.“
Vzdělaný a hodnotově ukotvený člověk má samozřejmě na školu mnohem vyšší nároky. Jaká by tedy měla škola v roce 2024 být?
1. Vlídná a přátelská
Žáci by si měli chodit do školy osvojovat své budoucí hodnoty rádi. Proto bychom měli i ze zbytku škol odstranit známkování a další stresující faktory. Škola by měla být místem setkávání a vzájemného obohacování, nikoliv zkoušení a vytýkání chyb.
2. Angažovaná
Škola by neměla být svět sám pro sebe. Naopak, měla by být propojena s veškerým veřejným děním, měla by k němu zaujímat postoje a měla by žáka vést k tomu, aby se uměl správně zorientovat, které trendy ve společnosti podpořit. Žáci, učitelé ani škola by neměly stát stranou aktivit za lepší budoucnost, jako jsou například boj proti klimatické změně, boj proti dezinformacím či společné aktivity za hlubší evropskou integraci nebo nezávislá veřejnoprávní média.
3. Multikulturní
Ve škole by se měly střetávat děti různých kultur, vzájemně se poznávat, vzájemně se obohacovat, vyzkoušet si navzájem i své specifické zvyky. Dívky by si kupříkladu mohly vyzkoušet, jak by jim slušel hidžáb, navštěvovala by se prostředí pro různé kultury důležitá (např. mešity, památník vyhnaným sudetským Němcům, pomník Vlasovců, památník v Letech apod.).
4. Tolerantní
Škola by měla být bezpečným prostředím, kde se nikdo nebude bát hlásit se například k jiné sexuální orientaci či vyjádřit pochybnosti, zda jeho biologické pohlaví odpovídá jeho vnitřnímu cítění. Každá škola by určitě měla mít záchody pro ty, co by se necítili dobře ani na chlapeckých ani na dívčích, měla by být tolerantní k různému stylu oblékání (i třeba nezvykle extravagantnímu) a s žáky by rozhodně měli pravidelně mluvit odborníci z neziskových organizací, kteří se touto problematikou zabývají a mohou jim pomoci k důležitým životním rozhodnutím.
5. Hodnotová
Škoda by měla žákům vštěpovat základní hodnoty, které jsou důležité pro naše západní směřování. Část z nich je vlastně součástí i předchozích bodů, o mnoha dalších jsem už mnohokrát psal ve svých článcích. Ze školy by každopádně měl vyjít Evropan, který bude oporou společnosti, nebude se bát aktivismu a bude zaujímat nekompromisní postoje ke všem, kteří si (i vinou dřívějšího zkostnatělého školství) hodnoty, které jsou pro budoucnost důležité, neosvojili.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Email mě upozorní na Váš komentář. Díky za trpělivost.